Novinky a akcie e-mailom
Chcete od nás dostávať novinky priamo na váš e-mail?
Táto stránka je chránená službou reCAPTCHA. Zistiť viac.
Informácie získané prostredníctvom Google reCAPTCHA podliehajú Pravidlám ochrany osobných údajov a Zmluvným podmienkam spoločnosti Google a používajú sa všeobecné bezpečnostné účely (nepoužívajú sa na prispôsobenú reklamu spoločnosti Google).

Petícia za klimaticky odolný Pezinok

Úvod chránime prírodu.Petícia za klimaticky odolný Pezinok

Petíciu môžete podpísať tu: https://www.peticie.com/peticia_za_klimaticky_odolny_pezinok


Petícia za klimaticky odolný Pezinok: proti výrubom hodnotných stromov, za plánovanie s verejnosťou a rozvoj s ohľadom na zmenu klímy

 

My, občania podpísaní pod touto petíciou, žiadame vedenie mesta Pezinok a Mestské zastupiteľstvo mesta Pezinok, aby zabezpečili klimaticky zodpovedné, transparentné a participatívne plánovanie verejných priestorov a infraštruktúry, ktoré rešpektuje potreby obyvateľov a meniace sa podmienky životného prostredia. Podnet k tejto petícii vychádza zo znepokojenia nad spôsobom, akým mesto pristupovalo k dvom významným projektom: návrhu rekonštrukcie ulice Suvorovova a súťaže na revitalizáciu historického centra mesta. Oba pripravované projekty vznikli bez predchádzajúceho zapojenia verejnosti a bez zohľadnenia všetkých princípov klimatickej odolnosti. Obyvatelia sa s nimi mohli oboznámiť až po zverejnení hotových výstupov, čo vnímame ako systémové zlyhanie v riadení mesta. Preto vyzývame vedenie mesta Pezinok aj Mestské zastupiteľstvo v Pezinku:

 

1. Zachovať stromy a šetrne prepracovať zámer rekonštrukcie Suvorovovej ulice


Nesúhlasíme s plánovaným plošným výrubom 29 stromov v rámci rekonštrukcie ulice Suvorovova. Požadujeme, aby mesto uprednostnilo šetrnejšie a odborné riešenie, ktoré bolo schválené mestským zastupiteľstvom dňa 26. 6. 2025.

 

Vzrastlé stromy v aleji majú nenahraditeľnú funkciu – poskytujú tieň, ochladzujú okolie, zadržiavajú vodu a chránia zdravie ľudí počas vĺn horúčav. V čase klimatickej krízy je ich výrub neprijateľný. Zároveň považujeme za chybu, že zámer neobsahuje žiadne opatrenia na podporu cyklodopravy.

 

Žiadame preto, aby mesto projekt šetrne prepracovalo a aby verejnosť mohla jeho upravený návrh pripomienkovať ešte pred finálnym dopracovaním dokumentácie. Projekt bude financovaný z verejných zdrojov, preto majú obyvatelia právo vyjadriť sa k jeho úpravám – zberom podnetov formou dotazníkov alebo verejných diskusií.

 

2. Dopracovať koncepciu obnovy centra mesta o požiadavky verejnosti a klimatické priority


Podklady do súťaže návrhov na revitalizáciu historického centra boli pripravované bez zapojenia verejnosti a bez ambície nastaviť klimaticky moderné a funkčne vyvážené zadanie. Výsledkom je, že ani víťazný návrh nereflektuje potreby mesta v čase klimatickej zmeny a rastúcej urbanizácie. Viaceré návrhy, ktoré sa do užšieho výberu nedostali, pritom taktiež ponúkali zaujímavé podnety a zaslúžili by si ďalšie rozpracovanie. Z pohľadu obyvateľov vnímame ako problematické najmä tieto nedostatky:

 

- absenciu riešení komunitných zón v centre pre rôzne skupiny obyvateľov (napr. pre deti, tínedžerov, seniorov a pod.),

- nefunkčné riešenia niektorých častí – napr. autobusová zastávka, ktorej dizajn nerešpektuje potrebu ochrany pred nepriaznivým počasím (vetrom), tzn. praktické nároky na každodenné využívanie,

- chýbajúce koncepčné riešenie parkovania (napr. parkovací dom v dotyku s centrom),

- nezohľadnenie požiadavky na postupné upokojenie dopravy a preferenciu peších a cyklistov,

- veľký podiel spevnených plôch na úkor zelene – výsledný priestor bude prehrievaný, s obmedzeným vsakovaním vody a nedostatkom tieňa,

- druhovú a funkčnú chudobu zelene – chýbajú trvalky, kvitnúce záhony, kríky aj trávniky, ktoré majú tiež zásadný význam pre mikroklímu, zachytávanie vody, biodiverzitu a estetiku priestoru,

- nedostatočnú integráciu prvkov modrej infraštruktúry – chýba koncept systematického hospodárenia s dažďovou vodou, riešenia jej zadržiavania, vsakovania či ekologického využitia priamo v priestore,

- a napokon celkovú absenciu klimatickej vízie pre centrum mesta, ktorá by prepájala zelenú a modrú infraštruktúru s potrebami verejného priestoru v čase klimatickej zmeny.

 

Súťažné podmienky obsahujú aj automatický záväzok mesta prijať víťazný návrh bez možnosti verejného pripomienkovania, úpravy či výberu alternatívy. Považujeme to za závažné obídenie verejnosti pri rozhodovaní o podobe samotného srdca mesta.

 

Uvedomujeme si, že výsledky poroty majú pri súťaži návrhov významné postavenie. Zákon o verejnom obstarávaní č. 343/2015 Z. z. v platnom znení však neukladá vyhlasovateľovi súťaže návrhov povinnosť uzatvoriť zmluvu s autorom víťazného návrhu. Súťaž návrhov je forma verejného obstarávania na získanie najvhodnejšieho návrhu riešenia, nie automatickú povinnosť jeho realizácie. Vyhlasovateľ súťaže návrhov, v tomto prípade mesto Pezinok, má teda právnu možnosť prehodnotiť ďalší postup, najmä ak ide o projekt s významným vplyvom na verejný priestor a dlhodobý rozvoj mesta.

 

Preto požadujeme, aby mesto umožnilo obyvateľom a odbornej verejnosti vyjadriť sa k obsahu všetkých súťažných návrhov ešte pred výberom toho, ktorý bude rozpracovaný do realizačnej fázy. Zdôrazňujeme, že výber návrhu na ďalšie spracovanie by sa mal uskutočniť až po zohľadnení spätnej väzby verejnosti a odbornej komunity. Cieľom tejto petície nie je spochybniť súťaž ako takú, ale zabezpečiť, aby konečný projekt rešpektoval klimatické výzvy, funkčné potreby centra mesta a názory jeho obyvateľov.

 

3. Zaviesť systémové pravidlá pre včasné zapájanie verejnosti do prípravy zadania projektov


Oba spomínané projekty vznikli bez akéhokoľvek priameho zapojenia obyvateľov. Verejnosť nedostala žiadnu možnosť pripomienkovať ich zadania, reagovať na ne počas ich prípravy, ani ovplyvniť ich výslednú podobu.

 

Požadujeme preto, aby mesto zaviedlo do praxe systém pravidiel, ktoré zabezpečia včasné a transparentné zapájanie odbornej verejnosti a obyvateľov už pri tvorbe zadania na spracovanie projektovej dokumentácie pre rekonštrukciu, revitalizáciu alebo obnovu verejných priestorov, budov alebo infraštruktúry (napr. chodníky, ulice, cyklotrasy, parky, ihriská atď.). Takéto zapojenie môže prebiehať zberom podnetov cez dotazníky alebo verejné diskusie. Sme totiž presvedčení, že včasná a systematická participácia dokáže predchádzať nedorozumeniam, chybám v návrhoch a strate dôvery medzi mestom a jeho obyvateľmi.

 

4. Vypracovať Adaptačnú stratégiu mesta Pezinok na klimatickú zmenu a akčný plán jej implementácie


Mesto Pezinok podľa viacerých odborných analýz čelí vysokému riziku sucha, extrémnych horúčav a výkyvov počasia. Potvrdzujú to údaje zo strategických dokumentov Ministerstva životného prostredia SR, Inštitútu environmentálnej politiky, Slovenskej agentúry životného prostredia, Slovenského hydrometeorologického ústavu či Bratislavského samosprávneho kraja (Príloha 2). Napriek tomu Pezinok dodnes nemá žiadny záväzný dokument, ktorý by určoval stratégiu adaptačných opatrení a termíny ich realizácie. Platný program hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta síce deklaruje víziu uhlíkovo neutrálneho mesta s vybudovanými adaptačnými opatreniami, no tá zatiaľ nemá žiadnu konkrétnu podobu. Aj Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) v roku 2024 upozornila, že Slovensko zaostáva v adaptácii miest na klimatické zmeny a odporúča mestám:

 

- vypracovať záväzné stratégie adaptácie,
- začleniť ich do územného plánovania a verejných investícií,
- zapojiť verejnosť do ich tvorby.

 

Preto požadujeme, aby vedenia mesta Pezinok a Mestské zastupiteľstvo v Pezinku zohľadnili v rozpočte na rok 2026, a následne dali vypracovať, Adaptačnú stratégiu mesta Pezinok na klimatickú zmenu a akčný plán jej implementácie, ktoré budú:

 

- verejne prerokované a pripomienkované odbornou verejnosťou a obyvateľmi,
- schválené mestským zastupiteľstvom,
- záväzné pre všetky budúce verejné projekty vrátane úprav ulíc, budov, verejných priestorov a zelene.

 

Upozorňujeme, že všetky vyššie uvedené požiadavky vychádzajú nielen z potrieb obyvateľov, ale aj z Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Pezinok na roky 2024 – 2030, ktorý je pre mesto záväzný. Rozpory medzi vybranými časťami tohto strategického dokumentu a doterajším prístupom mesta uvádzame v Prílohe 1 k tejto petícii.

Touto petíciou vyjadrujeme presvedčenie, že samospráva má konať s rešpektom k verejnému záujmu a so zodpovednosťou voči budúcim generáciám. Transparentnosť, klimatická odolnosť a spolupráca s obyvateľmi musia byť preto základom každého verejného zámeru.

 

 

V Pezinku dňa 15. 07. 2025

 

 

Petičný výbor:

Zelená hliadka Pezinok o. z., Vladislav Marušic (predseda), Za hradbami 18, 902 01 Pezinok

Cyklokoalícia Pezinok o. z., Bohuš Konečný (zástupca), Banícka 8, 902 01 Pezinok

Aktivity Sever o. z., Maroš Borza (predseda), Svätoplukova 3, 902 01 Pezinok

Zuzana Butašová, Svätoplukova 45, 902 01 Pezinok

Marek Satina, Hrnčiarska 29, 902 01 Pezinok

 

Zástupca petície a osoba na zastupovanie v styku s orgánom verejnej moci:

Vladislav Marušic, Za hradbami 18, 902 01 Pezinok

 

 

• • •

 

Petíciu môžete podpísať tu: https://www.peticie.com/peticia_za_klimaticky_odolny_pezinok


 

 

Príloha 1 (8 strán)

 

Petícia poukazuje na nesúlad medzi vybranými časťami záväzného strategického dokumentu PHSR mesta Pezinok 2024 – 2030 a doterajším prístupom mesta, ktorý rozoberáme v jednotlivých bodoch petície. Nižšie uvádzame konkrétne rozpory:

 

Rozpory voči PHSR:

  1. 1.      Suvorovova ulica – výrub stromov a chýbajúci cyklochodník

-        Výrub všetkých stromov ignoruje ich dôležitú ekologickú a klimatickú funkciu v prehriatej lokalite v čase klimatickej zmeny.

-        Mesto nepreukázalo snahu o zachovanie vzrastlej zelene posúdením šetrnejších alternatív.

-        Projekt nezohľadňuje potrebu rozvoja cyklistickej infraštruktúry – chýba prepojenie na existujúci cyklochodník.

-        Obyvatelia sa o konkrétnych zámeroch projektu rekonštrukcie dozvedeli až tesne pred predložením tejto investičnej akcie na schválenie mestskému zastupiteľstvu.

 

  1. 2.      Revitalizácia historického centra – súťaž bez participácie verejnosti a celkovej klimatickej vízie

-        Zadanie vzniklo bez zberu podnetov od verejnosti, hoci ide o projekt s dlhodobým dopadom na celé mesto.

-        Mesto sa zaviazalo prijať víťazný návrh bez predchádzajúcej spätnej väzby od obyvateľov.

-        Zadanie nereflektovalo ciele v oblasti upokojenia dopravy, podpory peších a cyklodopravy ani riešenia parkovaniav dotyku s centrom(napr. formou parkovacieho domu).

-        Chýbali požiadavky na klimatickú odolnosť centra – systematické hospodárenie s dažďovou vodou,znižovanie podielu spevnených plôch či riešenia na zmierňovanie mestských teplotných ostrovov.

-        Absentovalo komplexné prepojenie zelenej a modrej infraštruktúry a využitie verejných priestorov pre rôzne komunity.

 

  1. 3.      Zapájanie verejnosti – v rozpore s cieľmi otvorenej samosprávy

-        Obyvatelia nemali možnosť vyjadriť sa k zadaniu ani priebehu prípravy oboch projektov.

-        Mestu chýba systém včasného zapájania verejnosti – nie sú využívané dotazníky, mapy podnetov ani verejné stretnutia na začiatku prípravy projektov.

 

  1. 4.      Adaptácia mesta na klimatickú zmenu – adaptačným opatreniam musí predchádzať jasná vízia

-        Pezinok nemá vypracovanú adaptačnú stratégiu ani akčný plán jej realizácie.

-        Návrhu konkrétnych adaptačných opatrení (adaptačného plánu)musí predchádzať strategický rámec – vízia, ciele, harmonogram a pravidlá, ktoré určia smerovanie mesta v oblasti klimatickej odolnosti. Toto opomína aj samotný PHSR mesta.

 

 

Relevantné pasáže PHSR súvisiace s petíciou:


   Globálny cieľ rozvoja mesta Pezinok do roku 2030

Podporiť koordinovaný rozvoj Pezinka ako mesta, ktoré je odolné voči klimatickej zmene, má adekvátnu dopravnú infraštruktúru rešpektujúcu peších a cyklistov, je bezpečné, využíva najmodernejšie digitálne technológie, rešpektuje vinárstvo a vinohradníctvo v rámci rozvoja mesta, podporuje rozvoj kultúry, ponúkamožnosti pre šport, voľný čas, poskytuje kvalitné vzdelávanie v moderných priestoroch a zohľadňuje špecifické potreby komunít aj prostredníctvom podpory sociálnej inklúzie.

 


   Ku klimatickej adaptácii a starostlivosti o zeleň


Analýza východiskovej situácie (kap. B.1)

-        Na území mesta Pezinok tvoria väčšinovú výmeru plochy, na ktorých sa nachádzajú pozitívne krajinotvorné prvky a to najmä lesná a nelesná drevinová vegetácia.

-        Návrh opatrení na ochranu biodiverzity na miestnej úrovni (výber):

  • ·      Podpora prírodných zelených oblastí, ekologických sieti;
  • ·      Obnova mestských záhrad a parkov;
  • ·      Podpora vodozádržných opatrení;
  • ·      Podpora chránených miestnych druhov rastlín, drevín a živočíchov;
  • ·      Podpora zelene v kontaktových zónach mesta;
  • ·      Spracovanie miestnej stratégie a akčného plánu pre ochranu a podporu biodiverzity;
  • ·      Zvyšovať retenčnú schopnosť územia;

-        Vplyvy zmeny klímy ohrozujú konkrétne sídla a dotýkajú sa života obyvateľov. V meste by bolo vhodné zvyšovať podiel plôch, ktoré nemajú tendenciu sa prehrievať, resp. dokážu ochladzovať miestnu mikroklímu. Najväčšiu účinnosť v tomto majú rôzne formy zelenej infraštruktúry (vďaka chladivému efektu evapotranspirácie – vzrastlé stromy, vegetačné steny a strechy)...

-        Na území mesta sa nachádzajú plochy ohrozené prehrievaním povrchov, ide najmä o urbanizované územia a plochy ornej pôdy... mesto Pezinok má vysokú mieru zraniteľnosti územia na vlny horúčav a vysokú mieru rizika povrchových záplav, taktiež má mesto stredne vysokú mieru ohrozenia rizikom extrémnych horúčav a rizikom sucha.

-        Významné kľúčové dopady zmeny klímy, ktoré možno v riešenom území očakávať (výber):

  • ·      Dopady zmeny klímy na zdravie obyvateľstva (rizikové skupiny najmä osoby so srdcovocievnymi chorobami, dýchacími chorobami, rakovina kože, dehydratácia);
  • ·      Poškodenie ciest v dôsledku vyšších teplôt;

Kľúčové trendy vývoja – oblasti Životné prostredie a Verejný poriadok (kap. B.2)

-        Vysoká zraniteľnosť územia - horúčavy, čiastočne aj povrchové záplavy, vysoký stupeň ohrozenia suchom

-        Potreba vypracovania MÚSES (Miestny územný systém ekologickej stability)

-        Výsadba a starostlivosť o mestskú zeleň

-        Koncepcia verejných priestorov

-        Zachovanie prírode blízkeho hospodárenia

-        Budovať a revitalizovať mestské zelené oddychové zóny

-        Redukcia betónových a dláždených plôch – samozavlažovacie kvetináče, otvorenie časti širokých chodníkov na výsadbu líniových stromov a zelenej plochy

-        Údržba verejných priestranstiev: Postupne riešiť stav chodníkov, budovanie kontinuálnych chodníkov; pešie zóny (Radničné nám. a iné); Rozširovanie verejných priestranstiev, námestí a budovanie zelene

 

 

Výstupy SWOT analýzy (kap. B.3)

-        Vysoká zraniteľnosť územia horúčavy, čiastočne aj povrchové záplavy, vysoký stupeň ohrozenia suchom – slabá stránka

-        Chýbajúce zelené línie v meste – slabá stránka

-        Chýbajúce plány manažmentu modro-zelenej infraštruktúry, miestne stratégie a akčné plány pre ochranu a podporu biodiverzity v mestskom prostredí – slabá stránka

-        Biodiverzita a krajinotvorba, manuál verejných priestranstiev, koncepcia verejných priestorov – príležitosť

-        Výsadba a starostlivosť o mestskú zeleň – príležitosť

-        Budovať a revitalizovať mestské zelené oddychové zóny – príležitosť

-        Vypracovanie miestneho územného systému ekologickej stability (MÚSES) – príležitosť

-        Akčný plán na mitigáciu/zmenu klímy – príležitosť

-        Aktualizácia územnoplánovacej dokumentácie zohľadňujúca adaptačné a mitigačné opatrenia na zmenu klímy a pôvodný ráz krajiny – príležitosť

-        Udržateľná mobilita – príležitosť

-        Zvýšenie efektívnosti využívania vôd – príležitosť

-        Pasportizácia lokalít – vytvorenie manuálu verejných priestranstiev (pasportizácia lokalít, dlhodobé využitia a priority) – príležitosť

-        Znečistenie ovzdušia – ohrozenie

Strom problémov a výziev (kap. B.4)

-        Upravené verejné priestory a zeleň a zeleň

-        Nedostatočná environmentálna zodpovednosť


Ciele rozvoja do roku 2030 (kap. C.3)

Priorita 2 Efektívna ochrana prírodných zdrojov

Cieľ 2: Zvýšiť odolnosť územia mesta Pezinok voči klimatickej zmene

Špecifický cieľ 2.2:   Obnoviť a revitalizovať prírodné aj sídelné územie mesta

Špecifický cieľ 2.6:   Opatrenia na zníženie emisií znečistenia ovzdušia

Komplementárne projekty (výber):

-        spracovanie strategických dokumentov pre oblasť životného prostredia (manuál starostlivosti o zeleň, verejné priestranstvá, MÚSES a iné),

-        výmena spevnených plôch za plochy s vyššou priepustnosťou,

-        komplexná rekonštrukcia ulíc (výmena povrchov, retencia dažďovej vody) s cieľom zavádzania adaptačných (vrátane vodozádržných) opatrení a výsadbou drevín,

-        obnova, revitalizácia a udržiavanie parkov,

-        revitalizácia a budovanie prvkov zelenej a modrej infraštruktúry na verejných priestranstvách,

-        podpora mestskej biodiverzity (znížiť svetelný smog, vhodná farba pouličného osvetlenia, podpora tvorby biotopov – podpora vytvorenia podmienok na vytvorenie biotopov, vtáčie búdky a pod.),

-        komplexná revitalizácia verejných priestranstiev (vnútrobloky, ihriská),

-        adaptačné opatrenia a využívanie zadržanej vody (s cieľom vylúčenia ich odtoku do verejnej kanalizácie), realizácia dažďových záhrad,

-        rozširovanie špeciálneho režimu kosenia trávnatých plôch (zriaďovanie kvetinových lúk pre opeľovače),

-        systematická a odborná starostlivosť o zeleň podložená kompletným pasportom drevín na území mesta v GIS-e,

-        adaptačný plán na zmiernenie negatívnych dôsledkov zmeny klímy.

 

 

   K cyklodoprave a centru


Analýza východiskovej situácie (kap. B.1)

-        K základným prvkom dopravy patrí pešia doprava. Mesto Pezinok má rozvinutú sieť chodníkov v prevažnej časti mesta. Na mnohých miestach je stav chodníkov opotrebovaný, pričom niektoré úseky chodníkov nespĺňajú požadované šírkové parametre. Jediná pešia zóna na území mesta je medzi Potočnou ulicou a Radničným námestím.


-        Ďalším významným prvkom dopravy, ktorý prispieva k celkovej ekologizácií dopravy na území mesta, je cyklistická doprava. Mesto Pezinok má veľmi dobré predpoklady pre rozvoj nemotorovej dopravy, a to predovšetkým v rovinatých častiach... Cyklistická doprava naráža na problém malého množstva vyznačených a bezpečných cyklistických komunikácií. Postupne vznikajú nové úseky, problémom ostáva ich nedostatočná prepojenosť. Cyklisti musia preto často využívať cesty vysoko zaťažené automobilovou dopravou. Nezriedkavým javom je využívanie chodníkov pre peších, kde môže dochádzať a aj dochádza ku kolíziám s chodcami.

-        V Pezinku chýba rozsiahlejšia sieť cyklistických chodníkov segregovaných od cestnej automobilovej dopravy, ideálne aj od pešej dopravy. Zatiaľ jediný cyklochodník segregovaný od ostatných druhov dopravy bol vybudovaný medzi okrajom Limbachu (Turie brehy) a Rozálkou (rázcestník na rohu Rozálky, Suvorovovej, Hasičskej a Kupeckého ulice), s odbočujúcou vetvou na Okružnú ulicu.

-        Najväčšiu dopravnú záťaž pre územie mesta predstavuje automobilová, najmä individuálna automobilová doprava. K najväčším problémom v cestnej doprave patria preťaženosť cestných ťahov, kolóny a absencia cestného obchvatu mesta. Pomerne vysoké intenzity dopravy sú koncentrované pozdĺž hlavnej dopravnej komunikácie ako aj v centre mesta... Celkovo obyvatelia mesta, aj na presun v rámci územia mesta, najviac využívajú osobný automobil.


Kľúčové trendy vývoja (kap. B.2)

-        Obnova miestnych ciest; pasport ciest a dopravného značenia

-        Obnova chodníkov a budovanie kontinuálnych chodníkov, vrátane vodozádržných opatrení

-        Upokojovanie dopravy v centre mesta

-        Pešia zóna (pri Radničnom námestí, podzemné parkovanie)

-        Podpora mikromobility (zdieľané kolobežky, bicykle)

-        Podpora udržateľnej mobility v nadväznosti na rozvoj turizmu: budovanie a rekonštrukcia cykloturistických trás (cyklodopravné trasy do r. 2026 k prestupným bodom...) vrátane doplnkovej infraštruktúry (parkovací dom pre bicykle)


Výstupy SWOT analýzy – rôzne oblasti (kap. B.3)

-        Vysoká intenzita dopravy v čase dopravných špičiek – slabá stránka

-        Pešia zóna iba v obmedzenej forme – slabá stránka

-        Obnova chodníkov a budovanie kontinuálnych chodníkov, vrátane vodozádržných opatrení – príležitosť

-        Upokojovanie dopravy v centre mesta – príležitosť

-        Rozšírenie a úprava pešej zóny (pri Radničnom námestí, podzemné parkovanie) – príležitosť

-        Možnosť zavedenia nízkoemisnej zóny – príležitosť

-        Dobudovanie obchvatu mesta – príležitosť

-        Obnova miestnych ciest; pasport ciest a dopravného značenia – príležitosť

-        Podpora mikromobility (zdieľané kolobežky, bicykle) – príležitosť

-        Podpora nemotorovej a ekologickej dopravy – príležitosť

-        Nezrealizovanie obchvatu mesta – ohrozenie


Strom problémov a výziev (kap. B.4)

-        Chýbajúci obchvat mesta

-        Vytváranie podmienok pre rozvoj ekologických foriem dopravy

-        Doprava ako významný lokálny faktor znečistenia ovzdušia


Ciele rozvoja do roku 2030 (kap. C.3)

Priorita 3 Udržateľná mobilita

Cieľ 3: Podporovať rozvoj udržateľnej mobility

Špecifický cieľ 3.1:   Opatrenia na rozvoj ekologických foriem dopravy

Špecifický cieľ 3.2:   Opatrenia na zabezpečenie plynulosti cestnej dopravy

Komplementárne projekty (výber):

-        modernizácia a rekonštrukcia chodníkov pre peších, budovanie kontinuálnych chodníkov (s ohľadom bezbariérovosť), výstavba chodníkov pre peších,

-        revitalizácia peších zón vrátane verejného osvetlenia (najmä pri Radničnom námestí),

-        vytváranie nízkoemisných zón,

-        modernizácia a rekonštrukcia existujúcich cyklotrás,

-        dobudovanie siete hlavných cyklodopravných trás (radiál, okruhov) prioritne v priamom spojení s okolitými obcami v súlade s prijatými strategickými dokumentmi na úrovni BSK,

-        podpora mikromobility hlavne pri budovaní integrovaných miest na zdieľanie dopravných prostriedkov,

-        podpora vybudovania zázemia (elektro nabíjacie stanice) pre dopravné prostriedky s elektrickým pohonom (bicykle, kolobežky...) a pre vozidlá s elektrickým pohonom,

-        vybudovanie mestského obchvatu,

-        rekonštrukcia, modernizácia, rozširovanie a budovanie miestnych komunikácií,

-        revitalizácia centra mesta (pri Radničnom námestí) s presahom na udržateľnú mobilitu,

-        pasport ciest a obnovenie dopravného značenia,

-        budovanie podzemných a záchytných parkovísk,

 

   K územnému rozvoju a participácii


Kľúčové trendy vývoja (kap. B.2)

-        Údržba verejných priestranstiev: Postupne riešiť stav chodníkov, budovanie kontinuálnychchodníkov; pešie zóny (Radničné nám. a iné); Rozširovanie verejných priestranstiev, námestía budovanie zelene

-        Aj napriek snahe a realizovaným opatreniam, je komunikácia smerom von (k občanom)nedostatočne efektívna – chýba väčšia transparentnosť (napríklad stav rozpracovanostižiadosti/podnetu/ sťažnosti,...)


Výstupy SWOT analýzy – rôzne oblasti (kap. B.3)

-        Rastúce rozdiely v lokálnej vybavenosti jednotlivých oblastí mesta – slabá stránka

-        Nedostatočne podchytené dopravné koridory v územnoplánovacej rovine, ktoré sú zároveň aj koridormi technickej infraštruktúry – slabá stránka

-        Nevybudovaný obchvat mesta“– slabá stránka

-        Skvalitňovanie už existujúcej infraštruktúry územia - komplexná vybavenosť územia (vrátane námestí, parkov, komerčnej aj nekomerčnej vybavenosti) – príležitosť

-        Vytváranie vhodných podmienok pre rozvoj dopravnej infraštruktúry mesta vrátane jej ekologizácie – príležitosť

-        Rozvoj území pre rekreáciu a voľný čas – príležitosť

-        Vypracovanie aktuálneho miestneho územného systému ekologickej stability – príležitosť

-        Efektívnejší manažment riešenia podnetov/žiadostí – príležitosť

-        Nárast územných požiadaviek v oblasti dobudovania dopravnej infraštruktúry (vrátane ekologizácie dopravy) – ohrozenie

-        Nekoncepčný územný rozvoj – ohrozenie

-        Enormný nárast vnútornej dopravy mesta v dôsledku nerovnomerného rozmiestnenia vybavenosti územia – ohrozenie


Strom problémov a výziev (kap. B.4)

-        Kvalita verejných priestorov v existujúcich lokalitách


Ciele rozvoja do roku 2030 (kap. C.3)

Priorita 1: Vyvážený územný rozvoj

Cieľ 1: Podporovať koordinovaný rozvoj Pezinka

Špecifický cieľ 1.1:   Zvýšiť kvalitu verejných priestranstiev a rozumne využiť rozvojové územia Pezinka na doplnenie chýbajúcich služieb vybavenosti

Špecifický cieľ 1.2:   Vytváranie podmienok pre skvalitnenie rozhodovacích procesov mesta a rozvoj procesu participatívneho plánovania

Komplementárne projekty (výber):

-        revitalizácia vnútroblokov (na základe výsledkov z participatívneho procesu),

-        revitalizácia námestí (návrh revitalizácie námestia vzíde zo súťaže návrhov, ktorého cieľom je vytvorenie kvalitného dostupného a udržateľného verejného priestoru),

-        príprava urbanisticko-architektonických štúdií v konkrétnych situáciách a lokalitách,

-        vypracovanie územno-plánovacieho podkladu pre umiestnenie verejno-prospešných stavieb peších a cyklistických komunikácií (za účelom vytvorenia strategických prepojení v rámci územia mesta s cieľom zabezpečenia udržateľného rozvoja mobility),

-        tvorba, implementácia a vyhodnocovanie plnenia analytických, strategických a koncepčných dokumentov (rôzne zameranie ako napr. peší pohyb, cyklodoprava a cykloturistika, udržateľná mobilita, energetika, kultúra, turizmus, vinohradníctvo, rekreácia, školstvo a vzdelávanie, sociálna starostlivosť, ochrana životného prostredia apod.),

-        vypracovanie územných plánov zón, vypracovanie MÚSES a pod.

 

   K podpore komunít


Kľúčové trendy vývoja (kap. B.2)

-        Vybudovanie komunitného priestoru

-        Podpora voľnočasových, záujmových aktivít a práca s mládežou: rekonštrukcia, rozšírenie mestských priestorov pre voľnočasové aktivity

-        Viac aktivít v rámci mesta v uliciach


Výstupy SWOT analýzy – rôzne oblasti (kap. B.3)

-        Ďalšia podpora realizácie tematických kultúrnych podujatí (maliari, skladatelia, šachisti, ...), vínne uličky – príležitosť

-        Podpora a propagácia lokálnych (pezinských) výrobcov na kultúrno-spoločenských podujatiach – vízia: vinárstvo a vinohradníctvo ako kultúrnu značku – príležitosť

-        Kultúrny turizmus, výzvou je zaplniť mesto domácimi aj návštevníkmi – príležitosť

-        Podpora komunitného života v meste – príležitosť

-        Podpora voľnočasových, záujmových aktivít a práca s mládežou, rekonštrukcia, rozšírenie mestských priestorov pre voľnočasové aktivity“ – príležitosť

-        Podpora a realizácia kultúrno-spoločenských a športových aktivít pre rôzne vekové a sociálne skupiny (seniori, rodiny s deťmi, mládež,...) – príležitosť


Ciele rozvoja do roku 2030 (kap. C.3)

Priorita 1: Vyvážený územný rozvoj

Cieľ 1: Podporovať koordinovaný rozvoj Pezinka

Špecifický cieľ 1.1:   Zvýšiť kvalitu verejných priestranstiev a rozumne využiť rozvojové územia Pezinka na doplnenie chýbajúcich služieb vybavenosti

Špecifický cieľ 1.2:   Vytváranie podmienok pre skvalitnenie rozhodovacích procesov mesta a rozvoj procesu participatívneho plánovania

Komplementárne projekty (výber):

-        revitalizácia vnútroblokov (na základe výsledkov z participatívneho procesu),

-        revitalizácia námestí (návrh revitalizácie námestia vzíde zo súťaže návrhov, ktorého cieľom je vytvorenie kvalitného dostupného a udržateľného verejného priestoru)

-        vypracovanie územných plánov zón,

-        vypracovanie MÚSES

Priorita 2: Efektívna ochrana prírodných zdrojov

Cieľ 2: Zvýšiť odolnosť územia mesta Pezinok voči klimatickej zmene

Špecifický cieľ 2.2:   Obnoviť a revitalizovať prírodné aj sídelné územie mesta

Komplementárne projekty (výber):

-        komplexná revitalizácia verejných priestranstiev (vnútrobloky, ihriská)

revitalizácia námestí (návrh revitalizácie námestia vzíde zo súťaže návrhov, ktorého cieľom je vytvorenie kvalitného dostupného a udržateľného verejného priestoru).



• • •


Petíciu môžete podpísať tu: https://www.peticie.com/peticia_za_klimaticky_odolny_pezinok




Príloha 2(1 strana)

 

  1. 1.      Mesto Pezinok

Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Pezinok na roky 2024 – 2030 (mesto Pezinok)

https://www.pezinok.sk/stranka/phrsr-mesta-pezinok-2024-–-2030

  1. 2.      Bratislavský samosprávny kraj

Adaptačný plán Bratislavského samosprávneho kraja na zmenu klímy

https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2023/04/2023-04-17-ap-klima-final.pdf

Katalóg adaptačných opatrení BSK

https://bratislavskykraj.sk/wp-content/uploads/2022/09/final-katalog-adaptacnych-tlac-new-web.pdf

  1. 3.      Ministerstvo životného prostredia SR

Envirostratégia 2030

https://www.minzp.sk/iep/publikacie/strategicke-materialy/envirostrategia-2030.html

Stratégia adaptácie SR na zmenu klímy – aktualizácia (2018) a Akčný plán pre implementáciu stratégie adaptácie SR na zmenu klímy (2021)

https://www.minzp.sk/klima/adaptacia-zmenu-klimy

Revízia a aktualizácia Stratégie adaptácie SR na zmenu klímy:

Výstup 2.2: Správa o súčasnom stave politík a rámca riadenia v oblasti adaptácie na zmenu klímy a návrh plánu zapojenia zainteresovaných strán – záverečná správa (2024)

https://www.klima-adapt.sk/cms/documents/2024/sucasny-stav_6733005abbade.pdf

Výstup 2.3: Hodnotenie klimatických rizík a zraniteľnosti Slovenska (2024)

https://www.klima-adapt.sk/cms/documents/2025/slovak---d2.3-sk-crva-report-final-version-01_slovensky-preklad__67eb968a6d33d.pdf

  1. 4.      Inštitút environmentálnej politiky (IEP)

Vedúci! Horia obce! (2023) – Analýza IEP určujúca stupne ohrozenia obcí troma klimatickými hrozbami – extrémnymi horúčavami, extrémnymi zrážkami a suchom

https://minzp.sk/iep/publikacie/ekonomicke-analyzy/veduci-horia-obce.html

  1. 5.      Slovenská agentúra životného prostredia

Strategické dokumenty a prístupy v oblasti zelenej infraštruktúry

https://www.sazp.sk/zivotne-prostredie/starostlivost-o-krajinu/zelena-infrastruktura/strategicke-dokumenty

Správy o stave životného prostredia Slovenskej republiky

https://www.enviroportal.sk/spravy-o-stave-zp-sr

  1. 6.      Slovenský hydrometeorologický ústav

Klimatické pomery Slovenskej republiky:https://www.shmu.sk/sk/?page=1064

Klimatický atlas Slovenska:https://www.shmu.sk/sk/?page=2169

  1. 7.      Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD)

Hodnotenie environmentálnej výkonnosti SR (EPR) 2024 (EN) + Zhrnutie štúdie (SK)

https://www.oecd.org/en/publications/oecd-environmental-performance-reviews-slovak-republic-2024_108238e8-en.html

https://minzp.sk/files/iep/analyzy/epr-slovakia-2024-highlights-final-slovak-web.pdf

Meranie adaptácie: Posúdenie klimatických rizík v mestách a obciach ako podklad pre adaptačnú politiku na Slovensku

https://www.oecd.org/en/publications/adaptation-measurement-assessing-municipal-climate-risks-to-inform-adaptation-policy-in-the-slovak-republic_dad34bb3-en.html?utm_source=chatgpt.com

 

 

KONIEC

 

Petíciu môžete podpísať tu: https://www.peticie.com/peticia_za_klimaticky_odolny_pezinok